از طرفي، طراحان وب مي خواهند  وب سايت شما را به نحوي طراحي كنند كه متفاوت از وب سايت هاي ديگر به نظر آيد. تفاوت با رقيبان گزينه خوبي است و بازديد كنندگان متوجه تفييرات خواهند شد. اما مشكل اينجاست كه اگر طرز كار وب سايت متفاوت باشد، افراد به راحتي قادر نخواهند بود با وب سايت شما كار كنند.

در اكثر سايت ها منو در بالاي سايت قرار دارد و اگر شما آن را در سمت راست وب سايت قرار دهيد، بازديدكنندگان به راحتي منو را نخواهند يافت و متعاقب آن، وب سايت را غير قابل استفاده تلقي خواهند كرد.

طراحان وب و مالكان وب سايت ها، براي افزايش قابليت استفاده از وب سايت، تلاش مي كنند المان هاي وب سايت را از ديدگاه بازديد كنندگان ببينند. در ضمن، طراحان وب تمايل بيشتري دارند كه وب سايت هاي متفاوت توليد كنند و خود اين موضوع سبب به وجود آمدن اختلاف نظرهائي شده است.

پژوهش هاي مرتبط با روانشناسي و علوم اعصاب مي تواند اختلاف بين "طراحي متفاوت" و "قابليت استفاده از وب سايت" را حل كند. اين مطالعات به طراحي  سايت توجه نمي كند اما مي تواند مواردي كه مغز انسان به محض ورود به يك سايت درك مي كند را مشخص كند.

الگوهاي جديد در طراحي سايت

محققان دانشگاه Basel، علاقه زيادي به درك اين موضوع داشتند كه مغز انسان در هنگامي كه با تعداد زيادي از اطلاعات ديداري و بصري مواجه مي شود؛ چه واكنشي نشان خواهد داد؟ براي مثال وقتي كه در هنگام رانندگي با تابلوهاي متعدد در جاده رو به رو مي شويم و يا تعداد بسيار زيادي از بنرهاي تبليغاتي به چشم ما خطور مي كند چه اتفاقي در مغز ما خواهد افتاد؟ چگونه مغز همه ي علائم را مرتب مي كند و موارد مهم را بدون اينكه از موضوع منحرف شود تشخيص مي دهد؟ اين موارد پايه و اساس اين تحقيقات را تشكيل مي دهند.

الگوهاي جديد در طراحي سايت

نتيجه اين تحقيقات مشخص كرد كه مغز انسان با مواجهه با حجم عظيمي از اطلاعات، بر روي موارد ويژه اي كه در مكان هاي مشخصي قرار گرفته اند، تمركز بيشتري خواهد داشت. يعني مغز براي مواردي كه هميشه در جاي ثابتي قرار دارند، تلاشي به يافتن نخواهد كرد و آسانتر آن ها را خواهد يافت.

بر اساس نتايج تحقيقات به اين نكته دست مي يابيم كه اگر در طراحي وب سايت سعي شود منو ها و باكس جستجو را در جاي متفاوتي قرار دهيم، عملا وب سايت بلااستفاده خواهد شد و موارد مهم از چشم بازديد كنندگان پنهان خواهد ماند. حقيقت اين است كه مغز پيشاپيش حدس خواهد زد كه المان ها در كجا مي بايست قرار داشته باشند، از اين رو در پيدا كردن مطالبي كه به دنبال آن هستيم، مغز ياريگر بسيار خوبي خواهد بود. اگر منو ها استاندارد نباشند و اگر مكان سرچ باكس و يا شماره تماس ها در جاي هميشگي و استاندارد خود نباشد، افراد به راحتي نمي توانند آيتم هاي مهم را بيابند. در ارتباط با المان هائي نظير "عنوان ها"، "بيشتر بخوانيد" و "اضافه به سبد خريد" نيز اين امر صادق است.

بنابراين، مي بايست وب سايت خود را به گونه اي طراحي كنيد كه مشابه وب سايت هاي ديگر باشد و با توجه به علم عصب شناسي، به كاربران بيشتري دست خواهيد يافت. با اين كار به مغز بازديد كنندگان كمك مي كنيد موارد مهم وب سايت را به سهولت بيابند.

براي دسترسي به مقالات بيشتر مي توانيد به بخش مقالات ليو سايت ساز مراجعه نماييد.